torsdag 11 juli 2013

Back from Barcelona - Sikte på nya mål samt ett boktips!


Tillbaka på svensk mark efter nästan 1 vecka i Barcelona. Det var den första delen av utlandsäventyr den här sommaren, när nästa gång sker får ni veta när det är dags för det. Men Barcelona var härligt storstadsmysig samtidigt som den kunde förgylla med en charterkänsla, som kan var skönt det också. Även om jag inte är någon soldyrkare av någon större rang, brände jag mig givetvis, inte alls kul. Jag får ändock vara glad att det var fint väder i stort sett hela vistelsen. Det var kul att besöka La Rambla, La Sagrada Familia, Camp Nou, Barceloneta, Santa Maria del Mar osv. Härligt mysiga trånga gränder och gator att promenera i. Barcelona var helt klart ett bra resemål och jag utesluter definitivt inte att åka ner vid ett annat tillfälle.

---


 
Lite träning blev det trots allt i Barcelona. Då hotellet vi bodde på hade gym, det hade jag faktiskt glömt bort, så det blev en glad överraskning när vi checkade in att det fanns. Det som ni ser på bilden är i stort sett allt som fanns + hantlar bakom mig. Ett litet ställe, men tillräckligt för mig. Jag körde 2 löppass på över 6 km vardera. Jag hade glömt bort hur tråkigt det var att springa på löpband, jag kommer aldrig upp i närheten av samma fart eller distans som när jag springer ute. Jag blir helt jäkla uttråkad helt enkelt och jag svettades som en jäkla gris, ändå så verkade AC:n var igång konstigt nog. Dessutom körde jag tre kvällar med styrke- och kroppsövningar. Utöver gick vi väääääldigt mycket i Barcelona i brinnande sol, det är riktigt bra jobbat. Jag har var väldigt duktig får jag nog säga.

Något jag inte är lika duktig med när det kommer till utlandsresor är kosten. Jag har alltid varit dålig på att äta ordentligt när jag åker utomlands, framförallt nu när jag började med löpning på riktigt för ett år sedan, då jag har blivit väldigt noga med kosten. Antingen äter jag för mycket eller så äter jag lite, så att det diffar 2 kg upp eller ner när jag kommer hem igen. Inget jättesteg egentligen. Men jag är emellanåt hungrig, fast jag anser att jag ätit tillräckligt. Det är enda nackdelen med att åka utomlands, då jag har haft svårt att äta ordentligt. Jag får helt enkelt jobba vidare med detta tills nästa utlandsvistelse och hoppas att jag hittar en bättre rytm för detta.

---


(bild lånad av Bokus)
Jag har haft en bokorgsam igen. Det har egentligen ingenting med löpning att göra överhuvudtaget, men man behöver mental vila emellanåt med tanke på att mycket av den mentala energin går åt löpningen. Jag har i omgångar läst en hel del böcker, men den senaste tiden har det inte lästs så mycket och den senaste boken tog ohyggligt lång tid att läsa ut. Men ner till Barcelona packade jag denna pärla; Ängelns lek av Carlos Ruiz Zafón. Författaren är från Barcelona och bocken är en uppföljare (prequel) till Vindens skugga som jag gillade. Bägge böckerna utspelar sig i ett Barcelona från forna tider och Ängels lek fick mig att formligen ösa igenom boken på mindre än 3 dygn i stort sett, den är nästan 600 sidor tjock. Väldigt passande att den utspelar sig i den stad jag är på besök i. Mycket mysterier och intressanta karaktärer, samt en spännande berättelse gör den här boken till 5 löphuvuden av 5 möjliga. Mysigt att ligga och läsa på stranden eller på hotellrummet när man ligger och vilar efter en lång dag ute. Så läs gärna Vindens skugga, sen denna (en tredje; Himlens fånge finns också ute). Mitt starka boktips den här gången och nu är jag sugen på att återuppta läsningen på allvar igen.

 
---


Sjuk och nere för en vecka sedan inför Roslagsnatta, något jag fick ställa in. I Barcelona blev jag frisk igen och nu tränar jag mot nya mål helt enkelt. Det finns ett lopp som går av stapeln redan om mindre än 2 dagar. Så trots att jag hade suttit på ett flygplan i 3,5 timme och sen i en bil nästan 1 timme från flygplatsen samt att jag började känna av problem i höften igår, så slängde jag in mig en sallad och en timme senare var jag på väg ut för att köra banintervaller. Vilken jävla tok, tänker ni. Det tänkte jag också. Hur dagens pass gick, kan ni läsa om imorgon. Nu måste jag äntligen få vila och inse att jag inte ska sova i en skön säng i Barcelona, efter att ha spatserat längs La Rambla. Bara det känns märkligt för mig...


8 kommentarer:

  1. Härlig resa Mannen! Jag är precis som dig när det gäller kosten. Ibland är jag hungrig som en varg och andra veckor är jag inte ett dugg hungrig men det är ju här hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Alexandra! Skönt att jag inte är ensam. Men man försöker bli bättre varje dag som går, men det är inte alls lätt.

      Radera
  2. Ja detta måste du bara göra. Så läskande gott i sommarvärmen! :P

    SvaraRadera
  3. Underbart!
    Jag gillar inte löpbandet heller, men får upp bättre fart där :D
    Vilket lopp är det om 2 dagar?
    Ska bli spännande att läsa om passet :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarar absolut inte av att köra på högsta, rent psykologiskt sparkar jag bak ut då. (:

      Det var Musköloppet som var för 2 dagar sen.

      Radera
  4. Låter som om det var en behövlig och skön viloperiod ... man kan behöva göra annat än att bara springa ibland.. :)

    SvaraRadera