fredag 27 juni 2014

Med foten i Trosa(n) och sedan en god Hamburg(are)

Då var vi där igen. Trosa Stadslopp. Loppet som jag sa är ett av det trevligaste jag har sprungit, i förra årets sommarnummer av Runner's World. Det finns flera olika skäl till detta. Dels så har de två tidigare åren skett i samband med att min semester börjar, faktiskt samma dag. I år började min semester på eftermiddagen igår, så jag har fått lite extra vila och fokus. Så då förknippar jag loppet med att jag har en skön sommar med olika hyss, lopp och glädje framför mig. Utöver detta, så sker loppet på kvällen. Det börjar 21.00 och det tycker jag är extra trevligt, det är få lopp som går så sent och jag tycker är extra mysigt. Utöver detta så är det en folkfest i Trosa i samband med loppet, det är en härlig och pirrande stämning.

Sen så är det förvisso en udda sträcka (8.9 km), så jag har inte kanske samma press att komma nära ett milrekord. Så jag har endast min tidigare tider i loppet (34:46 och 32:10) att slå. 32:10 är förvisso redan nu en bra tid och allt hänger verkligen på energin och hur foten mår. Det går upp och det går ner, men nu har jag vilat i stort sett i 2,5 dagar (förutom lite löpstyrka igår kväll). Därför vet jag inte hur jag står överhuvudtaget med foten idag, men jag hoppas att den här vilan har gett mig en någorlunda skjuts i rätt riktning.

Inte bara med detta, så är jag med i elit-gruppen och står alltså i gruppen längst fram. 2012 stod jag i grupp 2, 2013 stod jag i grupp 1 och nu är jag längst fram. Det speglar min utveckling genom årens lopp. Oavsett hur det går ikväll, så kommer jag att njuta att återkomma till Trosa för tredje gången och har fina minnen. Som en liten kuriosa är MälarEnergi Stadslopp i Västerås, det enda lopp jag har sprungit tre gånger tidigare. Det är mycket som är oklart, t o m i vilka skor jag ska springa i. Jag har tränat i förra årets par (som jag sprang i senaste Karlstad Stadslopp) och har tränat sedan dess med eller om jag ska återuppta succén med årets upplaga. Vi får väl se helt enkelt. En sak är dock stenklar, jag kommer bjuda alla människor i Trosa med omnejd på show och hoppas att alla Andreasfrälsta personer blir nöjd med detta.

Läs om tidigare race reports i Trosa från 2012 och 2013.

---

Det kommer att dröja innan ni får en längre sammanfattning från Trosa. Av det enkla anledningen att jag kommer hem sent ikväll, sedan blir det att packa och sova några timmar. För i morgon bitti så åker jag med flygplanet till Hamburg. Där jag ska jag installera mig på ett fint hotell och hoppas att foten har klarat sig hyggligt, för på söndagen så är de dags för halvmaran i Hamburg. En fullständig vansinnesprövning om man tänker efter nu, men samtidigt så bestämde jag mig för det här loppet i ett sent skede. Det var efter halvmaran i Riga som jag bestämde mig att jag inte orkade vänta ända fram till Stockholm i september.

Det låter lite galet när man tänker på det, men jag har aldrig varit i Hamburg och det ska bli trevligt att ta ut sig ordentligt om det är möjligt. Det här är dock en annan historia, först Trosa och sen får vi se vad som händer härnäst.

2 kommentarer:

  1. Hoppas foten hållit!
    Var gör det ont?
    Och lycka till både i kväll och i Hamburg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för dina lyckönskningar!

      Det gör ont vid sidan av foten, i mittpartiet och ibland springer det sig till hela foten.

      Radera