söndag 8 juni 2014

Nästa stora utmaning runt hörnet

Jag är en loppjunkie utav högsta klass. Trots att motivationen och träningskvalitet är rätt så låg nu, det var länge sedan jag var på den här nivån och för att peppa igång mig själv, så har jag efter fadässen i Riga, lovat mig själv att ta revansch på en ny halvmara. Egentligen började det redan 1-2 timmar efter att jag kommit i mål i Riga, som tankarna mot att ta en revansch i en halvmara och jag har för mycket myror i brallan för att vänta ända till september för att göra det på hemmaplan. Jag tittade givetvis om jag kunde hitta en halvmara som kunde passa i min loppkalender, det var då jag hittade loppet. Nämligen Hamburgs halvmara, jag valde att suga på karamellen av flera anledningar.

En anledning var att jag under fredagen den 27 så springer jag i Trosa, Hamburgs halvmara går på söndagen och jag måste upp rätt tidigt under lördagen, för att åka iväg. Jag måste känna att jag mentalt kan mäkta med det. Dessutom eftersom det är nära inpå, måste jag tycka att det var värt att betala de slantar som jag behövde betala för detta. Jag har ändå fler utlandsresor precis bakom mig och några sommarresor att ta hand. Utöver detta så måste jag hitta ett vettigt hotell, samt att banan måste vara ok enligt utomstående. Många frågor, som krävde sina svar och till slut, så kände jag att jag ville göra slag i saken. Jag skulle ner till Hamburg och springa en halvmara där, inga konstigheter egentligen. Det ska bli väldigt spännande att göra en blixtvisit i Hamburg och hälsa på de fans som blev besvikna på mig Riga senast.

Hur går det annars då? Jag försöker fortfarande hitta formen. I fredags under nationaldagen blev det 16 km med snittfarten 4:38/km, inte där än, men längre och snabbare än onsdagspasset. Idag blev det ett intervallpass med 10 x 400 m med tillhörande upp- och nerjogg. Snittiden låg på 1:16-1:19, solen och bristen på energin gjorde sitt till. Men det är första gången gör ett sådant pass, så jag får anse att det är godkänt i varje fall. Jag känner dock att jag inte "där" jag ska vara just nu, men jag får jobba vidare med det. Imorgon blir sista passet innan resan bär av till Västerås.

---

Imorgon så kommer en gammal figur att komma tillbaka. Någon som ni har följt bloggen en längre tid, trodde att jag själv hade glömt bort. Icke, sa Nicke. Nu gör "figuren" tillbaka och kommer att finnas med i veckan igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar