söndag 4 januari 2015

Schweizresa - Frid för sinnet!

En park i Zürich som jag åkte till.
På annandag jul, så åkte jag iväg. Precis som förra året, så passade jag att utnyttja ledigheten mellan jul och nyår, till att åka på egen tripp. Förra året blev det Island och den här gången blev det Schweiz, de två länderna stod det inför 2013, så nu fick det helt enkelt blir Schweiz. Jag anlände sent på kvällen och hade inga större problem att navigera från flygplatsen till hotellet. Jag visste på förhand att det skulle vara ett litet hotell (27 rum) och receptionen låg i en "bar", kan man säga. Den där känslan när man bara lämpar av väskorna på rummet, för att gå ut helt utan väskor, var en skön känsla. Att känna sig fri och installerad, för att ta sig an ett nytt mål. Första kvällen åt jag på fiskrestaurangen Nordsee, som jag har skrivit om tidigare. En snabbmatsrestaurang som serverar just fisk, som är en personlig favorit.

Grossmünster, en känd kyrka i Zürich!
Dagen efter, så utforskade jag Zürich lite mera. Jag åkte ut till en park. Som var väldigt fylld med snö. Jag som var lite ledsen över att behöva överge ett någorlunda snöigt Stockholm, för ett kargt Schweiz. Men det var inga problem, då jag uppenbarligen tog snön med mig. Kallt som sjutton var det. Det är sånt man får ta, när man får snö med sig. Sedan efter besöket i parken, så fick jag åka tåg en kort sträcka och det tycker jag om såklart. Att åka tåg. Jag gick runt längs Zürich-floden samt i gamla stan och bekantade mig. Allt blir så mycket bättre när det är snöigt ute antar jag. Eftersom jag gjorde den här trippen själv, så blir det mycket tankar kring allt som händer i livet. Det är skönt och det är precis så jag vill ha det på en sådan här resa.

Fin vy över Bern.
Det blev två större utflykter också. En till huvudstaden Bern. En fin stad det också, jag hade på förhand en förhoppning att se några björnar där. Eftersom Bern är väldigt starkt förknippade med björnar och de har en liten "park" som ligger precis i stan, kan man säga. Men sedan läste jag att de låg i ide och det var väl självklart att de gjorde det, vi den här tiden på året helt enkelt. Jag fick åka tåg igen och det var självfallet trevligt. Den andra utflykten gick till Vaduz - Liechtensteins huvudstad. Väldigt mysigt med slottet på kullen. Jag promenerade hela vägen upp och det var en liten bit att gå, samtidigt som det var lite slirigt. Det var givetvis kallt, blåsigt och allmänt jäkligt (men fint) där uppe. Inte nog med att jag grinade för mitt liv, det sprang nämligen en löpare förbi, som var mitt uppe i sin träning. Galning. Trevlig liten ort att besöka och det var självklart att göra det. Rekommenderas varmt.

Slottet i Vaduz på berget.
Det blev lite träning, trots att jag var på "semester". Hotellet hade ett gym i källaren, det låg så långt ner och långt bort, så jag undrade om det ens existerade ett gym. Det var inte mycket till gym egentligen. Det var en stor "allmaskin", med många olika funktioner. Någon trampmaskin, en träningscykel samt ett löpband. Det blev några kroppsliga övningar där nere den ena dagen och den andra dagen sprang jag på löpband, för första gången på mycket länge. Det blev en halvtimme, innan jag fullständigt tröttnade. Jag hatar löpband och kommer aldrig någonsin att gilla det. För det gjorde jag, innan jag upptäckte löpning utomhus.

Älskar tågstationer.
Annars då? Schweiz var väldigt fint, men det var som väntat väldigt dyrt också. Min tilltänkta budget sprack kanske omgående. Frukosten som serverades var ganska liten, men hade trots det, precis allt som jag ville ha. Hotellet låg bra till, 11-12 minuters promenix till tågstationen. Där fanns allt inom rimligt avstånd. Jag fick ut precis det jag ville med resan och lite till. Jag är väldigt glad över att få många idéer och tankerum, som man kan få på den här typen av resor. Den här resan gav mig energi till löpningen 2015. Utan tvekan.

Imorgon: Min första införrapport 2015!

4 kommentarer:

  1. Härligt att komma iväg en sväng och få ett avbrott från vardagen. Ser jättefint ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen väldigt skönt. Det var väldigt mysigt, utan tvekan.

      Radera
  2. Vilka fina bilder!
    Jag har aldrig varit där, men min man har många släktningar där så det vore kul att åka dit någon gång :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.
      Det tycker jag absoluta att du ska göra, det finns inget att tveka på. :)

      Radera