lördag 29 augusti 2015

Before you die you see the light



Så var vi där igen. Ännu ett lopp och ännu en resa/upplevelse som ska göras. Det blir en klassiker nämligen Telge Stadslopp. Ett lopp jag springer för fjärde året i följd, ett av få lopp som jag har gjort det med. En anledning är att jag har dragit ner på 5 km-lopp markant och det är bara endast ett fåtal, den här säsongen kommer det i och med Telge bara att bli 4 lopp. Storängsözet, där jag inomhus sprang på 16:33 och MälarEnergi Stadslopp (också för fjärde året i rad) sprang på nytt rekord även utomhus på 16:38. Utöver det så gjorde jag ett kärt återseende på Skärholmsloppet, där jag gjorde debut och sprang på det dåvarande rekordet 16:41. 2012 som blev mitt första löparår, så var det mer regel än undantag att jag sprang den här mytiska sträckan. Det var precis det jag mäktade med helt enkelt, det kändes lagom långt då. Nu är det en "walk in the park".

Det betyder dock inte att det blir en lätt resa imorgon. Att springa 5 kilometer i maxfart, kräver sin gubbe helt enkelt. Jag sprang på 17:36 på just Telge Stadslopp 2012, idag ligger alltså utomhusrekordet på 16:38. Jag har på 3 år, inte ens förbättrat mig med 1 minut. Trots att jag har krossat alla andra möjliga rekord på alla andra distanser. Så det är bevisligen tufft att förbättra sig på den här sträckan, om du samtidigt tränar långt och för betydligt längre distanser. Dock är det kul att springa 5 kilometer, det finns inga som helst "downperioder". Du kör hårt och sen när den där dippen förhoppningsvis kommer, så har du hunnit i mål.

Vad tror jag om morgondagen? Väldigt svårt att svara på, även om träningen stegvis blir lite bättre. Så har jag en del kvar till toppformen. Det märkte vi för två veckor sedan då jag sprang 2 10 km-lopp, där Midnattsloppet oväntat blev det bättre av de två. Ser man tillbaka på vad jag kan och vad jag har presterat, så finns alla möjligheter till en fullt godkänd tid. Först kan vi slå banrekordet för min del på 17:14 och sedan om, jag säger om, så kanske jag kan kliva under 17 minuter om allt faller på plats. Vi håller alla tummar och tår för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar