lördag 9 juni 2012

Mälarenergi Stadslopp - Energi så det förslår

Distans: 5 km Plats: 13 Tid: 19.15 (nytt pers)

Mitt fjärde lopp någonsin blev lite oväntat i Västerås. Samma stad, där jag 3 veckor tidigare kommit på hela idén att springa lopp. Istället för att springa på "hemmaplan" i Blodomloppet Stockholm, så valde jag Mälarenergi Stadslopp. Det är helt klart inspirerande att springa ett stadslopp i en annan stad. 

Inför: Jag var hungrig innan loppet. Jag åt en baugette, en kexchoklad och en Gaino proteinbar. Jag åt några dextrosol och drack Powerrade. Tidigare under arbetsdagen har jag haft problem med knät och senare under dagen, så fick jag ont i vristen som jag har haft ont tidigare. Jag kände mig trött, matt och lite omotiverad. Målet har sedan Täbyloppet varit att gå under 20 minuter. Jag joggade även bra den 5 juni. Jag tyckte att det kändes extra spännande att åka till Västerås för att springa.

Under: Det var många tävlande som skulle springa 5 km, jag var nervös precis som vanligt vid start och jag var faktiskt orolig över formen. Jag blev nästan påsprungen när startskottet gick. Första km var jag matt och orkeslös, kände att det skulle bli svårt att nå mitt mål på att springa under 20 minuter. Men efter c:a 1.5 km, så kom jag in i ett bra tempo, kände att jag var på G helt enkelt. Jag kände inte av mina skador, som jag hade innan loppet. Det känns som att jag är nära att få håll två gånger, men jag klarar mig. Jag får lite mättnadskänsla, men den försvinner och jag får inga spykänslor.

Jag hängde på första klungan länge, längre fram passerade jag två juniorer. Jag som är väldigt beroende rent mentalt av att kilometerskyltar, blev lite förvånad att "4 km"-skylten inte fanns att skåda. Men när jag ändock insåg att jag var på väg att närma mig mål så ökade jag successivt farten för att spurta förbi de två som har legat före mig hela loppet. Spekaren nämnde att nr. 538 (jag) gjorde en fin spurt, medan publik hurrade högt.

Efter: Efter spurten känner jag mig förvånansvärt pigg och har mera energi att ge. Känner att jag kan ha fått en hygglig tid. Jag får veta att jag har sprungit 19.15, en förättring med 52 sekunder. Jag känner mig extremt lättad och rofylld. Jag har ingen nämnvärd träningsverk. Jag känner mig stark och taggad inför kommande eskapader. Jag undrar om det finns någon möjlighet att gå under 19 inom en snar framtid?

Om loppet: Det var mycket folk och bra arrangerat. Det var bra "temp" kring startområdet. Det var en trevlig stadsbana. Helt klart sugen att springa nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar