onsdag 20 juni 2012

Kanalrundan - Jag flyger fram längs Göta Kanal



Distans: 5 km Plats: 14 Tid: 18.25

Jag hade två lopp som jag satt och funderade på, som jag ville springa innan Musköloppet (7 juli) och Kanalrundan i Söderköping var ett av dem. När jag tillslut, tog tillfället i akt och bokade resa dit och betalde anmälningsavgift, så var jag taggad över att visa att mitt senaste lopp (Paradisloppet), var en engångsförteelse. Att Sverige dessutom inte hade en chans att gå vidare i EM-slutspelet, gjorde att jag tillslut fick tummen ur och bestämde mig för att ställa upp.


Innan: Det här skulle bli mitt sjätte lopp. Det var mitt andra lopp utanför Stockholms gränser. Jag sprang i Västerås tidigare och slog personbästa (19.15). Att åka en längre sträcka (2,5 h från där jag bor) för att springa ett lopp som varar knappt 20 minuter, kan låta helt sjukt. Men dels blir jag mer fokuserad av att springa ett lopp, jag har åkt långt för att springa och dels är jag så sjukt peppad av att göra en bra tid och få en bra placering. Denna dag var jag förkyld och kände mig lite hängig. Jag hade dessutom avstått ett mindre lopp under söndagen för att jag var så pass sjuk, så jag var inte alls övertygad att jag skulle göra i bra ifrån mig. Dessutom så hade jag läst att det fanns en jobbig uppförsbacke i loppet och den skulle jag ha bakhuvudet när startskottet skulle gå.

Kosten har sen jag började springa varit av tveksam karaktär. Eftersom jag är ny på området, så har jag inte prickat in det som är rätt för mig. Att livnära sig på bananer, powerades och kexchoklad kort innan ett lopp, känns inte som rätt väg att gå. Men på något sätt, lyckas jag ändå få in mig, så att jag klarar av att springa loppen. Med viss möda. 

Det fanns tre "startblock", som var baserad på vilken tid man skulle löpa på. Jag ställde mig längst fram,  de löpare som skulle springa under 20 minuter. Något som jag hoppades att jag skulle göra.

Under: 

Pang sa det. Jag (längst till vänster) var på gång!


Jag kände mig faktiskt lite trött och seg när startskott gick. Eftersom jag inte kan kalla mig alls rutinerad, så har jag inte fått in "känslan" helt än. Men inställningen har jag trots allt med mig från lagsporterna, att alltid ge allt och göra så gott jag bara kan. Jag sprang med min träningsklocka (mer om detta längre ner i detta inlägg), så jag hoppades ha mera koll på hur jag låg till. Första kilometern, hängde jag på bra, rent tidsmässigt. Men det var några som redan hade försvunnit iväg rätt snabbt längst fram. Jag hängde på strax bakom den första klungan. 

Jag löpte på bra, när det blev dags att komma in i skogsområdet och den förväntande svåra uppförsbacken fanns inte eller så upplevde jag inte den alls som svår. Jag fortsatte att hålla ett bra tempo och började bli mer övertygad att troligtvis ha en tid som går under 20 igen. När det återstod 1,5 km, så började må dåligt. Men med så'n liten del av loppet kvar, så var det bara att bita ihop och köra hårt. Jag blev till slut omsprungen av en som varit hack i häl under hela loppet. Men när det återstår 40-50 m, lyckas jag spurta förbi en som har legat framför mig tidigare. Jag är glad att jag har orken att spurta så långt igen. Jag tar det här med tävling på största allvar. (:

Efter: Precis efter loppet tittar jag på min klocka och ser en tid på 19.31. Nåväl, hygglig tid tänkte jag. Men sedan visade det sig, att jag har tittat fel och det faktiskt är en tid på 18.25. Ett nytt personbästa, en sänkning med 50 sekunder. Inombords är jag helt överlycklig av glädje och tävlingsmänniskan i mig, har tagit stor revansch för minifiaskot i Paradisloppet. Utombords, är jag mera cool och försöker återhämta mig. Lyckligtvis så känner jag inte av alls att jag har sprungit, jag har nog kommit in tempot för 5 km och känner att jag inte behöver ha ont i kroppen längre.

Men 18.25 för tusan, det är en riktigt bra tid. Det är som ännu mera positivt är att jag känner att jag både  rent löparmässigt inte är helt 100% än och att jag skulle äta bättre inför loppen, gör att det finns möjligheter vid framtida lopp att pressa ner tiden ytterligare.

Om loppet: Loppet var trivsamt och det sprangs runt Göta Kanal till stor del. Jag gillade loppet, det var inga oklarheter var man skulle springa och det kändes som att jag inte hade några svåra hinder, som ställde till det för mig. Loppet kändes även familjärt, då det var av en mindre skala. Jag fick ingen medalj som i tidigare lopp, men med en sådan här sluttid, så kan jag inte vara missnöjd. Om det finns möjligheter nästa år, så är jag givetvis med då också.

--------



Jo, hur var det nu med min träningsklocka som jag köpte tidigare? Den funkade inte alls i början, men efter ett par dagar, så hade Nike Support fixat till problemet. Så jag hade innan Kanalrundan, testat den för en joggingrunda och jag var nöjd med den information som fick utav klocka. Klockan följde såklart med mig under loppet. Det var en extra morot att kunna se ifall man låg bra till, rent tidsmässigt. Helt klart, mera tillfreds med att jag köpte den.

Tråkigt nog att sidan för Nike + strulat, men det ska vara på gång att fixa till det också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar